Item toegevoegd aan winkelwagentje!!

Naar winkelwagentje

Korte Agenda

zaterdag 4 mei - Ommen

Ommer Mannenkoor verleent medewerking

aan de dodenherdenking.

Volledige agenda

Kort nieuws

Vriendschapsband met Männer Gesangverein Liederkranz 1842 uit Gedern

Na de oprichting van het Ommer Mannenkoor op 28 februari 1969 was er als mijn informatie goed is een Ommenaar genaamd Kamphuis ( geen familie van ons koorlid) in de kost bij een gezin in Gedern, welke betrokken was bij Liederkranz 1842. Via dit kanaal zijn er contacten gelegd tussen de beide besturen en hebben uitwisselingen plaats gevonden. Al vrij snel was het koor van Gedern te gast in Ommen en heeft in 1971 een grote delegatie van koorleden, maar ook meerdere Ommenaren, (drie bussen vol) de reis gemaakt naar Gedern. Onze eerste voorzitter, wijlen de heer Willem Stappenbelt, heeft enorm veel gedaan om de uitwisselingen van de koren te bewerkstelligen. Hij was dan ook vaak in Gedern aanwezig en is ook wel bij ieder koorlid in Gedern thuis geweest. De koorleden van het eerste uur kunnen hele verhalen vertellen over deze eerste bezoeken, Evert Makkinga, Jan Bosscher en Jan Makkinga hebben al vaak de reis Ommen - Gedern vice versa gemaakt.

In de jaren zeventig en begin jaren tachtig werden de besturen van de beide koren ook uit genodigd op de gemeentehuizen voor kennismaking met het gemeentebestuur.

De huidige voorzitter van Liederkranz 1842 is Achim Jäger en was toen in 1979 een jaar of negen toen Dinie en ik daar voor het eerst waren. Ook is het Ommer Mannenkoor bij bezoeken aan Gedern muzikaal ondersteund geweest door o.a. De Knollentrekkers uit Ommen, maar ook de trompettisten Gebroeders Brouwer en pianist Jan Vayne zijn met ons naar Gedern geweest.

Vele vriendschappen zijn in de loop der jaren ontstaan. Vanaf het begin werden de leden van het Ommer Mannenkoor ondergebracht bij gastgezinnen al of niet lid van het koor uit Gedern. Of men nu wel of niet de taal machtig was, het was/is geen belemmering. In zo'n weekend waren er altijd voldoende activiteiten waarbij men ook gezamenlijk iets kon doen of bezichtigen. De uitwisselingen vinden normaal gesproken om de twee jaar plaats. Maar ook tussentijds zijn leden van het OMK in Gedern te vinden en ook omgekeerd natuurlijk.

Tijdens de uitwisselingsbezoeken is er altijd een gezamenlijk concert, meestal op de zaterdagavond. Ook neemt het bezoekende koor vaak deel aan een kerkdienst op de zondagmorgen. Op de dag van aankomst is 's avonds  een gezellig samen zijn gepland..

Link naar MGV Liederkranz: www.liederkranz-gedern.de

Jan Hekman.